Boeuf bourguignon - Crockpot

Här ekar det tomt inne minsann! Som ni kanske märkt så läggs det inte jättemycket tid på bloggen. Tiden räcker helt enkelt inte till och så kommer det säkerligen vara ett tag framöver. Lite mer aktivitet från min sida hittar ni dock på Instagram under @ljuvligmat - följ mig gärna där. 
 
I 30-års present fick jag en Crockpot av mina kära föräldrar och igår gjorde jag en riktigt god boeuf bourguignon i den. Innan jobbet förbredde jag allt och satte den på 8 timmars jobb - väl hemma stod middagen klar och jag slapp stressa med att få maten på bordet. Perfekt! 
 
 
BOEUF BOURGUIGNON - CROCKPOT:
(4 port)
 
2 x 140 gram bacon
700 gram köttgrytbitar, tex högrev
1 förpackning steklök, finns i påse
3 vitlöksklyftor
300 gram champinjoner, färska
2 dl rödvin
1 dl vatten
1,5 msk kinesisk soja
2 msk oxfond
2 lagerblad
salt och peppar
 
Skär baconet och köttet i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna och stek baconet, lägg sedan ner detta i pottan. Bryn köttet på hög värme, salta och peppra. Lägg i pottan. Skala lökarna och vitlöksklyftorna. Hacka vitlöken. Skölj och dela champinjonerna. Bryn även detta i stekpannan någon minut och lägg sedan över i pottan. Häll över rödvin, vatten, soja och oxfond. Lägg i lagerblad och krydda lite med salt och peppar. Rör om! Tillaga på låg i 8 timmar.
 
 
Servera med pressad potatis!