Flygande Jacob

Flygande Jacob har jag inte lagat på år och dagar. Men igår blev jag så himla sugen på just grillad kyckling och den goda "rosa såsen" som jag alltid kallade det när jag var liten. Just kombinationen med grillad (hel!) kyckling tillsammans med curry, banan, jordnötter, chilisås och grädde är faktiskt väldigt, väldigt gott! Testa själv så får ni se! Här kommer min variant på denna rätten.
 
 
FLYGANDE JACOB:
(3-4 port)
 
1 färdiggrillad kyckling
140 gram bacon
1 liten gul lök 
3 dl vispgrädde
1 dl chilisås
1-2 tsk curry (gärna stark)
1 banan 
1 dl jordnötter
salt och peppar 
 
Sätt ugnen på 200 grader. Bena ur och lägg kycklingköttet i en form. Skala och hacka löken. Strimla och stek baconet. Låt rinna av på hushållspapper och lägg sedan löken och baconet ovanpå kycklingen. Blanda grädden med chilisås, curry, salt och svartpeppar. Häll blandningen över kycklingen. Skala och skiva bananen och lägg ovanpå. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Strö över jordnötterna före servering. Servera med kokt ris och sallad.
 
 
 
Smaklig spis!
 
Mamma

Den måste jag göra en dag, utan bananer. 😂
Gott.

FrökenTV, bloggen om tv och film

mumsigt

Iia

men gu så gott. älskade den rätten, var det på 80-90-talet man lagade den var o varannan vecka? minns att mina killar avskydde det när jag lagade, ska prova o bjuda på igen o se vad de tycker idag haha