Köttfärspaj

Här kommer en riktigt god och smakrik köttfärspaj, passar lika bra till lunch som middag. Och så enkel att göra så det inte går att misslyckas! Servera med en sallad och en klick creme fraiche för bästa smak! 
 
 
KÖTTFÄRSPAJ:
(1 paj)
 
125 gram smör
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten
 
500 gram nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
3 msk tomatpuré
2 tsk torkad timjan
1 tsk mejram
1 krm chiliflakes (eller mer om man vill ha det starkare!)
1,5 dl vatten
salt och peppar 
2 ägg
1 dl mjölk
 
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda allt till pajdegen. Tryck ut degen i en pajform och låt stå kallt i minst 30 min. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Hacka lök och vitlök. Skala och riv morötterna fint. Hetta upp en stekpanna med smör eller olja och bryn köttfärsen tills den är helt genomstekt. Tillsätt sedan lök, vitlök och morötter. Låt fräsa någon minut. Tillsätt tomatpuré, timjan, mejram, chiliflakes och vatten. Låt puttra 2-3 minuter och smaka sedan av med salt och peppar. Vispa ihop ägg och mjölk. Fördela färsen i pajskalet och häll över äggblandningen. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 15-20 min. 
 
Sorry för dom dåliga kvällsbilderna, men så får det vara...
 
Servera med en klick creme fraiche och sallad.
 
Fanny

Oj vad gott det såg ut! :) Måste testa det imorgon! :D Kika gärna in på min blogg! Kram

Lajna

Ska man äta denna pajen hela veckan eller?