Grönpepparbiffar med svampsås

Dessa goda biffarna bjöd min kära svärmor på för ett tag sedan. Sedan dess har jag gjort dom några gånger och dom blir lika goda varje gång. Den krämiga svampsåsen blir pricket över i:et, så, hoppa för guds skull inte över den! Håll till godo, här kommer receptet. 
 
 
GRÖNPEPPARBIFFAR MED SVAMPSÅS:
4 port
 
500 gram blandfärs
4 msk ströbröd
1 dl mjölk
1 msk kikkomansoja
1 ägg
1 tsk salt
1 tsk torkad grönpeppar, krossad
 
200 gram champinjoner
3 dl vispgrädde
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 tsk fransk senap
1 msk kinesisk soja
100 gram riven ost, gärna en smakrik sort
 
Blanda ströbröd och mjölk i en bunke. Låt svälla några minuter. Tillsätt färsen, soja, ägg, salt och grönpeppar. Arbeta samman till en smidig färs. Blöta händerna och forma 8 biffar. Hetta upp en stekpanna med smör och stek biffarna gyllenbruna på båda sidorna. Lägg över i en ugnsform. 
 
 
Ansa och skiva champinjonerna. Stek dom i lite smör tills vätskan kokat in. Tillsätt grädde, vatten och buljongtärning. Låt koka upp och puttra en stund. Smaka av med senap och kinesisk soja. Häll såsen över biffarna och strö över riven ost. Gratinera biffarna i mitten av ugnen i ca 10 min på 200 grader. 
 
 
 
Servera tillsammans med kokt potatis.
 
Mikaela

MUMS! Så mycket inspiration. //Mikaela www.mikaelasmenu.com

isadora

Vad kul att du börjat blogga igen :-) iofs kanske du har gjort det ett tag :p jag läste din blogg tills du blev gravid och slutade, nu ikväll kom ja att tänka på din gamla blogg då jag tänkte kolla efter lite recept och upptäckte då att du börjat blogga igen! Har hittat massa nya recept från dig som jag måste testa! :D ser fram emot att följa dig igen och få ännu mera tips och inspiration :)

Svar: Vad kul att höra. :) KRAM
ljuvligmat.blogg.se