Pappardelle med lax- och dillsås

En ljuvligt god pasta med lax- och dillsås. En utmärkt lördagsmiddag med få ingredienser och ytterst lite ansträngning. Passar även utmärkt en vardag, då den går väldigt snabbt att laga! Jag använde mig av färsk lax som jag först delade i fyra portionsbitar (kryddade med salt och peppar) och sedan tärnade upp i små bitar, men det går minst lika bra med fryst portionslax. 
 
 
 
PAPPARDELLE MED LAX- OCH DILLSÅS:
4 port
 
600 gram lax (gärna färsk)
1 gul lök
2,5 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 knippe dill
1 fiskbuljongtärning
1 msk pressad citronsaft 
salt och peppar 
 
Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Skala och hacka löken fint. Filéa och skär laxen i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med smör och stek löken mjuk och glansig. Tillsätt laxen och låt fräsa med en stund.
 
 
Häll sedan ner grädde, creme fraiche, finhackad dill, buljongtärning, citronsaft, salt och peppar. Låt puttra någon minut. Häll av pastavattnet och blanda pastan med såsen.
 
Servera direkt!
 
Elin

Mums, detta måste jag absolut prova!! :) Tack!

rememberthiis.blogg.se

Gott det ser ut :)

Lajna

Ser gott ut! 😛

Linn Strömberg

Galet gott!

Sara

Jag kommenterade under din mat ugnsbakad torskrygg med bacon och soltorkade tomater.
Denna rätt med bild finns på en annan blogg, jag undrar om han fått låna den av dig eller om han tagit den? Eller är det hans recept som du lånat?

Här är direkt länken
http://www.mral.se/2016/01/ugnsbakad-torskrygg-med-soltorkade-tomater-och-bacon/

Svar: Hej!

Han har tagit den av mig. Både bild och recept, ser jag.
ljuvligmat.blogg.se

Sara

Vad tråkigt! Tror han har gjort så med många av recepten där, även ifrån andra bloggar din.
Jag kollar på många matbloggar och kände igen mycket av vad han lagt ut:/

Sara

Jag hoppas att du ber han sluta göra såhär, för han bjuder in svenska kändisar på andras recept och tar äran för bilder, text och recept på sin blogg.
Bland annat har han fått med en av de svenska Hollywoodfruarna och Frank Andersson. Han håller på att göra sig känd på andras slit.

radhuslivet.se

Åh shiiiit vad gott!! Måste göra denna rätt nästa vecka :)

lisa

Lägger till detta som bokmärke i webbläsaren, måste prövas!! Låter och såg verkligen smaskens ut :D