Ugnsbakad lax med sojavinägrett, pak soi och lime

Denna veckan har vi beställt matkasse för första gången. Väldigt smidigt och bra! Först ut blev denna supergoda laxen! Både jag och Mattias älskade det, Leon fick nöja sig med spagetti och köttfärssås - vilket han mer än gärna äter. Det roliga med matkassen är att man får testa på en massa nya saker, som t ex pak soi (googlade fram att det är en kinesisk salladskål) som vi inte hade någon aning om vad det var. Smakade jättegott och kommer garanterat att användas i matlagningen fler gånger. 
 
UGNSBAKAD LAX MED SOJAVINÄGRETT, PAK SOI OCH LIME:
4 port
 
600 gram laxfilé, gärna färsk
1 blomkålshuvud
1 stor pak soi (eller två små)
2 msk ingefära, finriven
25 gram smör
1 dl japansk soja
1 dl vatten
1 tsk sambal oelek
1 lime, saften
1 msk strösocker
 
jasminris som tillbehör
 
Sätt ugnen på 150 grader. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. Skär laxen i portionsbitar och lägg i en smord ugnsform. Tillaga mitt i ugnen i ca 15-18 min. Dela blomkålen i små buketter. Klyfta pak soi i lagom stora bitar. Hetta upp en stekpanna med olja och fräs blomkål och pak soi på hög värme i ca 4-5 min. Lägg upp på ett stort fat. Bryn smöret i en kastrull. Rör ner soja, vatten, sambal oelek, limesaft, ingefära och socker. Låt koka upp under omrörning. Lägg den ugnsbakade laxen på grönsakerna. Häll över sojavinägretten och servera med nykokt ris. 
 
Såååååååååå gott!
 
 
Mamma

Ser gott ut 😄

Kai

Ser riktigt gott ut :)

Mia

Måste testa detta ser riktigt gott ut.😊

Caroline

Jag testade denna igår och det var så gott!!

Svar: Vad kul! :)
ljuvligmat.blogg.se