Per Morbergs chokladpudding

Chokladpudding i pulverform är barnsligt gott, tycker jag. Det är så himla smidigt att bara vispa ihop pulvret med lite mjölk, vänta en stund och sedan är det klart - och med en klick vispgrädde till blir det ännu godare. Men idag struntade jag i pulverpåsen och testade att göra egen hemmagjord chokladpudding efter Per Morbergs recept och den blev riktigt god! Nästa gång kommer jag dock tillsätta lite mer strösocker, då den gärna hade fått vara lite mer söt i smaken. (Receptet nedan är så som jag kommer göra den i fortsättningen).
 
 
5 dl standardmjölk
5 msk maizena
4-5 msk strösocker
3 msk kakaopulver
1 uppvispat ägg
1 msk vaniljsocker
 
Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm under omrörning. Rör hela tiden och låt sjuda (får ej koka!) tills krämen blivit tjock. Låt krämen svalna något. Fördela krämen i portionsskålar eller i en stor skål och låt kallna i kylskåp i ca 2-3 timmar.
 
 
 
Toppa chokladpuddingen med vispad grädde och riven choklad.
 
Katarina

Yummy och vilka vackra bilder!

Svar: Tack snälla du!
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Det åt vi mycket när jag var liten. Chokladpudding i pulverform. Men den man gör själv är ju ändå allra bäst!! Det ser jättegott ut!!
Kram

Svar: Tack, det är jättegott! :) Kram
ljuvligmat.blogg.se

Mårtenssons kök

Morbergs chokladpudding har vi också testat någon gång, väldigt gott faktiskt och inte så svårt att göra egen som man kanske trodde. Pulvervarianten är verkligen en gammal höjdare, men vi kan inte riktigt enas om huruvida grädden ska vispas eller inte:)

Svar: Haha, ja det kan ju vara ett problem det där med grädden. ;)
ljuvligmat.blogg.se

Mamma

Jag tycker Pers pudding ser god och lyxig ut! Kan du gärna bjuda på en dag tack! : )

Svar: Haha, kanske det. ;)
ljuvligmat.blogg.se

sofie mumsfillibaba

Den där chokladpuddingen har jag faktiskt gjort några gånger. Väldigt god! Kan nog hålla med om lite mer socker.

Svar: Visst är den! Mmm, lite mer socker hade inte skadat - det tar vi nästa gång. :)
ljuvligmat.blogg.se

christer

Hej
när du gjorde chokladpuddingen och skriver att lite mer socker hade inte vart fel. vad anses som lite mer ?

6st matskedar ?

Svar: Ja, kanske en msk eller två.
ljuvligmat.blogg.se