Lax- och gräslökscanapé

Då var det söndag igen, men inte vilken söndag som helst utan alla pappors dag - nämligen fars dag! Detta firade vi med en brunch för vår pappa, som bland annat bestod av mammas smarriga pannkakor med sylt och grädde, yoghurt med fruktsallad och müsli, gott bröd (mina grahamsbullar som ni hittar här!), räkor, chokladmousse med hallon och mycket annat. Utöver detta ville jag göra något extra lyxigt och gott, och hittade dessa uuuuunderbart goda lax- och gräslökscanapéerna på "Allt om mat", dock har jag ändrat om lite i receptet. Krämig färskost blandas med kallrökt lax, citron och gräslök som man sedan lägger på en skiva bröd (gärna kavring!) och sedan toppar med lite gräslök. Hur goda som helst och passar utmärkt som en förrätt, aptitretare eller till buffén.
 
 
150-200 gram kallrökt lax
0,5 gul lök
0,5 citron, saften
1 knippe gräslök
200 gram färskost
2 msk crème fraiche
1 krm svartpeppar
4-5 skivor kavring
 
Skär laxen i mindre bitar. Skala och finhacka löken. Hacka gräslöken. Blanda laxen med lök, gräslök och färskost i en skål. Pressa ner saften från citronen och rör om. Krydda med svartpeppar. Skär bort kanterna på brödet och skär varje skiva i ca 2-3 bitar. Forma röran till "ägg" med en varm sked (som du sköljer under varmt vatten mellan varje ägg) och lägg dom på bröden. Garnera med gräslök.
 
 
Försvinnande goda!
Nickan

Ja dom va ju sjukligt goda!!

Camilla

De ser fantastiskt goda ut :) Du vet väl att jag har en ny matbild-tävling på min matblogg? Så skynda dig in och tävla om produkter värda över 1000 kr om du inte redan gjort det :)

Mamma

Ja dom va riktigt goda! Men du glömde skriva om mitt bröd! 😃

Caroline - Fotograf & Mamma

Åh så gott det där såg ut!!!

marina

Åh mums!

Citroncest - matblogg från Italien

Lax, gräslök, citron... inte mycket som kan gå fel där! :)

Svar: Nej, det blir verkligen gott! :P
ljuvligmat.blogg.se

Biggeros

Ser väldigt gott ut! Påminner om mina laxrörssnittar. Då har ungefär det samma som ditt recept, fast jag har bara crèmefraice, dill och kaviar i blandningen. Därefter toppar jag med en klick röd stenbitsrom som garnering. Men jag ska testa och tillsätta gräslök och färskost. Ha en bra dag!

Svar: Mmm, låter inte alls fel! :) Det tycker jag absolut att du ska testa. Kram
ljuvligmat.blogg.se

Michelle Gawronska

Fin blogg!

julia

fin blogg!

Sofia

Ser gott ut :-)

Svar: Tackar! :)
ljuvligmat.blogg.se

mycamerasperspective.blogg.se

det ser jättegott ut :)

Emma Grann - Pluggar till FOTOGRAF

Åh nu blev jag jättehungrig!

Svar: Haha.Det är det som är meningen... :)
ljuvligmat.blogg.se

Ida

Mums! Det där såg inte alls dumt ut :) Åt precis och blev ändå super sugen..Hehe!

Svar: Nej, dom är inte alls dumma! :) Du får testa dom.
ljuvligmat.blogg.se

Thea

Gud så gott :O

Nalliiz

Jösses vad gott det där såg ut! Otroligt fina bilder oxå :)

Svar: Tackar. :)
ljuvligmat.blogg.se

Frida

Vad fint det såg ut :)

Svar: Tack, snälla du!
ljuvligmat.blogg.se

Joanna D. Hansson

Måste pröva!!

Svar: Det tycker jag absolut! :)
ljuvligmat.blogg.se

Jasmine

Mums, jag gillar mindre mumsbitar, eftersom man då kan njuta flera gånger om utan att få dåligt samvete. :)
Kram

Svar: Haha, eller hur! Plockmat är en favvis! :)
ljuvligmat.blogg.se

o l i v i a - smyckesblogg

Åh herregud vad gott det ser ut! Älskar plockmat.

Svar: Mm, visst är det gott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Hanna Karlsson

Åh, vad gott det ser ut!

Svar: Tack tack! :)
ljuvligmat.blogg.se

LORISSA LOVEBOMB

Det där ser sjuuuukligt gott ut :D

Svar: TACK! :) Dom är verkligen goda!
ljuvligmat.blogg.se

lillemor

Gott ser ser ut mumms

Svar: Tack!
ljuvligmat.blogg.se

Sara

åh va gott :)

Svar: Tack! Dom blev mycket uppskattade. ;)
ljuvligmat.blogg.se

elina

Såg underbart gott ut!!

Svar: Tack! Testa dom. :)
ljuvligmat.blogg.se

Marie Bergman

Åh det där är ju typ det godaste som finns =)

Svar: Ja, eller hur! Helt enig. :)
ljuvligmat.blogg.se

Fatma

åh det ser underbart ut!

Svar: Tackar! :)
ljuvligmat.blogg.se

jennie pluggar i los angeles

OH gud så gott!

Svar: Mmmm, så gott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Camilla

Nej nu blev jag hungrig igen så goda dem ser ut!

Svar: Haha, farligt goda! Tur dom är små! :)
ljuvligmat.blogg.se

Saras Träningblogg

Gott!! Ser lyxiga ut :-D

Svar: Tack, och enkla att göra! =)
ljuvligmat.blogg.se

Ida

mums!!!

Svar: Eller hur! =)
ljuvligmat.blogg.se

Elin

Men Gud så fint!!! (och gott)

Svar: TACK! :)
ljuvligmat.blogg.se

Johanna

Såg väldigt gott ut! Funkar det som förrätt?

Svar: Tack! Det funkar superbra som förrätt - jag hade nog gjort dom lite större bara! :)
ljuvligmat.blogg.se

Anette

Hej, vilken fin blogg du har. Det ser verkligen jättegott ut.
Kolla gärna in min och lämna en kommentar efter dig. Ha en bra dag =)

Svar: Tack! Ska kolla in din blogg snarast! :)
ljuvligmat.blogg.se

Sanna Johansson Bizzozero

Åh vad gott!!!! MUMS

Svar: Mmm, mumsigt! ;)
ljuvligmat.blogg.se

Anita

Smarrigt :D

Svar: Verkligen gott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Ida Nilsson

Det ser verkligen aptitligt och gott ut :)

Svar: Tack snälla du!
ljuvligmat.blogg.se

Johana Duggin

Fin blogg! :)

Svar: Tack, tack! :)
ljuvligmat.blogg.se

Josefine

Mmm va gott!!

Svar: Rekommenderas verkligen! :)
ljuvligmat.blogg.se

Lisa Radojewska

Gud vad gott! Ska absolut göra detta!
Kram

Svar: Det tycker jag absolut! Himmelskt gott. Kram till dig
ljuvligmat.blogg.se

S

Ser riktigt gott ut :)

M

Ser verkligen jättegott ut, måste testa :)

Svar: Det tycker jag! :)
ljuvligmat.blogg.se

SUGARSIN - Med spår av unicorns

ser otroligt gott ut :D

Svar: Tack, det var otroligt gott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Emma

Holy shit så gott! Måste testa det hära:D

Angelica

Gud så gott det ser ut, måste testa det! :)

sofiaa

Dör matdöden! Det där lät och ser så himla gott ut! Måste absolut prova någon dag snart!

Svar: Ja, do it! :)
ljuvligmat.blogg.se

susanne

Ser fantastiskt goda ut!
Detta skall jag verkligen prova!
Susanne

Svar: Tycker jag helt klart att du ska. :) Kram
ljuvligmat.blogg.se

Eleonora Adriana ♥

Ååh mums!

Rebecka

åh, så gott!

julia

Fin blogg!

julia

Fin blogg!

∞NORA∞

Älskar din blogg! :)<3

Svar: TACK! :)
ljuvligmat.blogg.se

Annica- smink och skönhetsblogg

åh vad gott!

G I N A ~

Om man ändå tyckte om lax! :(

emilia

Riktih vardagslys, härligt!

Melina

Ser jättegott ut! Fina bilder!

Elin Brolin ~ Foto & Mode

Varför är det så sjukt många som lägger upp så gott just nu på deras blogg?! Jag blir ju bara jätte hungrig och sugen på allt och alla!!! D:

Svar: Haha, det är det som är meningen! ;)
ljuvligmat.blogg.se

Pia

Ser gott ut! :)

Princess Lilla Lii

Ser riktigt riktigt gott ut!

Svar: Tackar!
ljuvligmat.blogg.se

klarajt.blogg.se

Gud så gott det ser ut!

HANNA OCH MALIN

Gör inlägg om hur man gör kavling! :D

Josefine Anerland

Fy vad gott det ser ut!

Svar: TACK! :)
ljuvligmat.blogg.se

Martina

Ååh va gott de ser ut!

Catta

Åhh, de ser riktigt goda ut!

Svar: Tack tack... :)
ljuvligmat.blogg.se

Caroline

Ser jättegott ut! :)

Felicia - Konstverk och mammaliv.

Du det där både låter och ser jättegott ut! :)

Cecilia Malmgren

Åh gud vad gott!! :D

Maria

Det här bara måste testas som ett tillbehör på julbordet!
Jag hade för flera år sedan nåt liknande men har tappat receptet på det. Det var också med kavring som var jättegoda fast det här, med färskost, lät faktiskt ännu godare!
Jag kommer att testa fler av dina recept också! De där grahamsbullarna är helt klart ett av dem!
TACK för att du delar med dig av så många recept! Hit kommer jag att återkomma! :)

Svar: Vad kul att höra! :) Hoppas du hittar massa annat gott. Kram till dig.
ljuvligmat.blogg.se

Erica

Superfint!

Svar: Tackar! :)
ljuvligmat.blogg.se