Pulled pork på skinkstek

Idag lagade jag pulled pork till middag igen (detta var nog tredje eller fjärde gången!) och det blev lika gott som vanligt! Denna gången testade jag med skinkstek istället för fläskkarré och det blev verkligen så gott - om inte godare. Skinksteken blir lite torrare i köttet än fläskkarrén, men om jag ska vara ärlig tycker jag nog att det blir aningen godare med skinkstek istället för karré och det är dessutom billigare. Ibland kan man hitta en bit för ca 39 kr / kg och det är ju hur billigt som helst. Sen är det ju det här med val av barbecuesås. Det finns väldigt många olika att välja mellan och jag har provat tre olika, men den som blir allra bäst är Sweet baby Ray´s barbecuesås - den är oslagbar till detta.
 
 
1-1,5 kg skinkstek (eller fläskkarré)
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
2,5 dl barbecuesås
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
salt och peppar
 
Gnid in kryddorna på köttet. Lägg köttet i en gryta som tål ugn. Skala och klyfta den gula löken och lägg runt köttet. Skala vitlöken och lägg även det runt köttet. Häll barbecuesåsen över köttet. På med locket och in ugnen på 125 grader i ca 5-6 timmar. Dra sedan sönder köttet med två gafflar och blanda med såsen i grytan.
 
 
 Servera med valfria tillbehör.
 
 
Nu väntar en ljummen blåbärspaj i köket och finalen i ishockey. HEJA SVERIGE!
 
Mamma

Den tycker jag du kan bjuda på mig en dag??

Lotta Sandberg

Har hört mycket om denna rätten och att den ska vara super god. Så nu är det dax att jag provar jag ditt recept denna helgen.

Svar: Ja, det är så himla gott! Servera med massa olika grönsaker, coleslaw och pitabröd. Sååå gott. Lycka till! :)
ljuvligmat.blogg.se

Elisabeth

Hejsan! Jag är inte så förtjust i den här texmex-stilen. Hur kan jag krydda på annat sätt? Kan du tipsa mig, tack?!
Mvh Elisabeth

Svar: Hej Elisabeth. Kryddningen på min pulled pork är inte texmex. Använd en god BBQ-sås (Sweet Baby Rays är bäst!) sen lite olika valfria kryddor. Annars, om du vill ha det lite mildare, kan du använda oxfond/buljong, ketchup, grillkrydda, lök, vitlök och flytande honung. Då får du en mycket mildare smak. Men tycker absolut att du ska testa mitt recept, det är jättegott och smakar inte texmex.
Med vänlig hälsning Madde
ljuvligmat.blogg.se

Elisabeth

Felskrivning. BBQ var det jag menade. =)
Men tack för tipset på mildare smaker.
Mvh Elisabeth

Svar: Det var så lite så! :)
ljuvligmat.blogg.se

Alma Bengtsson

Har suttit och tittat igenom din blogg i säkert en halvtimme nu och blir bara hungrigare och hungrigare! Blir väldigt sugen på att baka bröd och laga mat också...! Härlig blogg verkligen! :)

Svar: Vad roligt att höra! :) Alltid roligt att kunna inspirera...
ljuvligmat.blogg.se

Per

Hej!
Tar du bort fettet på skinkan innan du gnider in med kryddor?

Kanonbra blogg!

Svar: Hej Per. Nej, det gör jag inte. Jag låter fettet sitta kvar (om det inte är supermycket!). Så låt det gärna sitta kvar.
TACK!
ljuvligmat.blogg.se

Hans

spelar det någon roll
vilken temp.köttet ska ha på innsidan.

Svar: Nej! Stek köttet i 6-8 timmar i 120 grader så blir det perfekt.
ljuvligmat.blogg.se

Cia

Hejsan,
Ville bara tacka för ett jättebra och enkelt recept på pulled pork. Gjorde det idag och det blev jättegott. Första gången jag gav mig på att göra det själv så jag använde fläskkarrée. Hittade BBQ-såsen du rekommenderade och håller med om att den var väldigt god till det här :-).
Kram Cia

Svar: Visst är det gott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Anna Maria Wiman

Tack för ett utmärkt recept!
Jag gjorde pulled pork för första gången någonsin idag och använde mig av skinkstek och ditt recept. Det gick alldeles utmärkt, var hur enkelt som helst och blev jättegott. Hela familjen vill ha det fler gånger, så jag bugar och tackar än en gång för receptet.

Svar: TACK SNÄLLA DU!
ljuvligmat.blogg.se

lisa

Hej! Tänkte köra på skinkstek jag med men min ligger i frysen. Vad tror du ska jag tina den först el köra den direkt?

Svar: Tina den först!! :)
ljuvligmat.blogg.se

Ida Johansson

Grymt recept!! Gör det för andra gången idag, dock idag gör jag det som tacos, ska göra egen coleslaw med!:) Perfekt söndagsmiddag!

Ida Johansson

Haha, inte för andra gången idag utan idag är det andra gången jag gör detta recept ;)

Stephanie

Hej! Håller pp o testar just nu, men jag undrar: vad händer om den är inne längre tid än 5-6 timmar? Blir deb torr om den står för länge?

Angie

Super gott med mjukt taccobröd och fetaost!!! Senvalfria grönsaker å såser