Sockerbullar med vaniljkräm

Det finns hur många namn som helst på dessa bullar och sockerbullar är väl bara ett av dom. Några kallar dom solskensbullar, andra vaniljbullar och någon sockerbulle, som jag gör. Saftiga och fluffig med massor av vaniljkräm som bara smälter i munnen. Muuuums, så gott! Godast nybakade och lite ljumna med ett stort glas mjölk till, men går utmärkt att frysa och plocka fram när sötsuget faller in. ;)
 
 
50 gram jäst
150 gram rumsvarmt smör
5 dl mjölk
1 msk kardemummakärnor (använd mortel till detta)
1 dl vit sirap
0,5 tsk salt
1 ägg
12-14 dl vetemjöl
 
3 dl vaniljkräm (marsansås eller hemmagjord)
 
50 gram smält smör
strösocker
 
Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt, ca 37 grader. Häll den varma mjölken tillsammans med smöret över jästen och rör om tills jästen löser sig. Tillsätt kardemumma, ägg, salt, sirap och nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 5 min i maskin. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakhandduk i ca 45 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 25-30 bitar och rulla till bullar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och gör en urgröpning med fingret i mitten på varje bulle. Fyll varje bulle med vaniljkräm. Använd gärna en sprits och tryck ner spritsen i bullen samtidigt som du fyller den med ett jämnt tryck uppåt. Låt jäsa i ca 20-30 min. Grädda bullarna i 225 grader i ca 10 min. Ta ut och låt svalna något. Pensla bullarna med smält smör och doppa sedan i strösocker.
 
 
 
LYCKA TILL!
 
Katarina

Så fina bullar och goda förstås :) Kram, ha en fin dag!

Svar: Tack, snälla du! Detsamma. Kram
ljuvligmat.blogg.se

yasmine modell mamma och fru

så gott slår det mesta hehe

Svar: Ja, visst gör det.
ljuvligmat.blogg.se

Sara på Vardag.nu

Sockerbullar, då gärna fyllda som här, är ju bland det godaste man kan äta... När vi var yngre brukade vi tävla i vem som kunde äta en sockerbulle längst utan att slicka sig kring munnen... Det är svårare än man tror ;)

Svar: Eller hur! Jag har också testat det där - och det är fanimej inte lätt att låta bli att slicka sig runt munnen. :)
ljuvligmat.blogg.se

Linnéa

Jösses vad gott det ser ut! Om jag inte var så lat skulle jag börja baka direkt ;)

Svar: Haha, spara receptet till en annan dag och baka då :)
ljuvligmat.blogg.se

sofie

Sockerbullar eller vaniljbullar. Gärna ljumna. Så ska man inte slicka sig runt munnen när ,man äter dem..

Svar: Ja, det är inte lätt det... :) Har försökt några gånger men det slutar alltid med att man slickar sig runt munnen. ;)
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Så fina dom är. Jag måste göra dessa snarast!!
Kram

Svar: Tack. Ja, det är galet gott! :) Kramar
ljuvligmat.blogg.se