Ost- och skinkpaj med avokadosallad

En god och mättande ost- och skinkpaj är aldrig fel. Lätt att variera med olika sorters ost och skinka. Godast blir det med en smakrik lagrad ost - gärna grevé eller präst. Skinkan jag använde mig av var en alspåns- och enrisrökt skinka (ICAS egna!) som passade utmärkt i pajen. Till pajen serverade jag en avokadosallad bestående av avokado, grönsallad, färsk chili, salladslök, citron, olivolja, salt och peppar. Riktigt god!
 
 
3 dl vetemjöl
150 gram smör eller margarin
1 krm salt
3 msk iskallt vatten
 
200 gram rökt skinka
150 gram riven ost
4 ägg
4 dl vispgrädde
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
60 gram bladspenat
 
Skär smöret i små bitar. Nyp ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt saltet och vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i formen och ställ kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Nagga bottnen och förgrädda pajskalet i 10 min. Skär skinkan i tärningar. Lägg ost och skinka i pajskalet. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar. Häll äggstanningen över skinkan och osten. Häll på spenaten och tryck ner dom lite i äggstanningen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 30-40 min. Servera med en god sallad.
 
 
 
 
 
Mamma

Den ser god ut! 😜

Svar: ;)
ljuvligmat.blogg.se