Ugnsbakad falukorv

Det har blivit mycket husmanskost i bloggen på senaste tiden, och mer kommer det! ;) Idag gjorde jag ugnsbakad falukorv och potatismos till middag. Egentligen gillar jag inte alls falukorv, då det är så lite kötthalt i den och inte smakar särskilt gott. Men - det finns en falukorv jag gillar och det är ICA Anderssons hemmagjorda falukorv. Den är faktiskt god och har lite högre kötthalt än dom flesta andra falukorvar. Så den äter jag gärna, och då använder jag den till tex korvstroganoff eller som idag, till ugnsbakad falukorv.
 
Så här gjorde jag min falukorv.
 
 
1 st falukorv
1 st gul lök
2 dl vatten
valfri mängd bostongurka
senap och ketchup
skivad ost
salt
 
Smörj en ugnssäker form. Skär snitt i falukorven, cirka 1 cm breda och nästan ända ner botten. Lägg ner korven i formen och salta lite över den. Skiva ost och tryck ner mellan skivorna lite här och där. Ringla över senap och ketchup. Klicka på bostongurka.
 
 
Dela löken i klyftor och lägg ner i formen. Häll i vattnet. Sätt in formen i ugnen i 25-30 minuter, 200 grader. Servera med hemmagjord potatismos och lökskyn. Enkelt och gott en tisdagskväll som denna. Kom ihåg att köpa en god falukorv när ni gör detta, det lönar sig. ;)
 
Mamma

Hahaha du har verkligen blivit en rikitgt husmor nu!
Du får lära din far hur man gör falukorv!! Du skulle sett hans!! Hahaha