Chili con carne

Här ska ni få ett snabbt och lättlagat middagstips - nämligen chili con carne. Denna chili con carnen kan vara något av det godaste jag vet och lagas flitigt här hemma. När du ändå står vid spisen är mitt tips att dubbla receptet och göra storkok av det hela för att sedan frysa in till kommande dagar då du inte orkar laga mat eller t.ex behöver lunchlådor till jobbet. Inspiration till receptet har jag hittat (för väldigt längesen!) på en annan matblogg, vilken det var kommer jag dock inte ihåg. Servera med ris och sallad.
 
 
CHILI CON CARNE:
(4-6 port)
 
600 gram nötfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 stor paprika
1 msk köttfond
2 msk tomatpuré
3-4 msk chilisås
1 burk krossade tomater, gärna ekologisk
2 burkar vita bönor
1-2 tsk oregano
2 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver (eller mer  om du vill ha det starkt!)
salt och peppar
 
Hacka lök, vitlök och paprika i lagom stora bitar. Hetta upp en stekpanna med olja och bryn färsen tillsammans med lök och vitlök. Tillsätt fond, tomatpuré och chilisås. Låt fräsa med en stund. Häll sedan i krossade tomater, hackad paprika, oregano, paprikapulver och chilipulver. Låt puttra ca 10-15 min. Tillsätt bönorna mot slutet och smaka sedan av med salt och peppar. 
 
 
Hoppas ni gillar det lika mycket som jag gör!
 
Lajna

Ser gott ut. 😛