Gulaschsoppa med köttfärs

En ny favorit! Denna soppan blev riktigt, riktigt god. Hade kunnat laga den till middag imorgon igen om jag fick, haha. Originalet lagas ju med t ex ryggbiff eller högrev, jag använde mig av nötfärs istället. Enkelt och uppskattas av dom allra flesta! Servera soppan med en bit bröd, gräddfil och persilja. 
 
GULASCHSOPPA MED KÖTTFÄRS:
4 port
 
400 gram nötfärs
2 stora gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 msk paprikapulver, starkt
0,5 dl tomatpuré
500 gram krossade tomater
8 dl vatten
3 mörka oxbuljongtärningar
1 tsk kummin (eller mer!)
1 lagerblad
5 potatisar
1 krm cayennepeppar
salt och peppar
 
Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp en stekgryta med smör och fräs löken mjuk. Tillsätt färsen och stek den smulig. Pudra över paprikapulver och tillsätt tomatpurén. Tillsätt krossade tomater, vatten, buljongtärningar, stött kummin och lagerblad. Koka upp och låt puttra under lock i ca 20 min. Skala och tärna potatisen i små bitar. Tillsätt potatisen i soppan och låt småkoka tills potatisen är mjuk. Smaka av med cayennepeppar, salt och peppar. 
 
Serveras med en klick gräddfil, persilja och bröd. 
 
Mamma

Kanske sparat lite till mig i frysen?