Rågkaka

Nu är jag tillbaka igen med nya och goda recept! Jag kommer dock inte vara lika flitig som förr, pga vår lilla älskling som tar en hel del tid. ;) Men ett recept (ja, kanske fler!) kan ni i alla fall räkna med i veckan.
 
Här kommer ett recept på en jääääättegod och saftig rågkaka som är hur enkel som helst att göra. Passar perfekt till helgfrukosten, då den endast behöver jäsa en gång.
 
RÅGKAKA
(1 st)
 
1/4 jäst för matbröd
2 1/3 dl mjölk
1 tsk salt
1 msk rapsolja
2 dl vetemjöl
3-4 dl rågsikt 
 
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och häll sedan över jästen. Rör om tills jästen löser sig helt. Tillsätt salt, rapsolja och mjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda sedan kraftigt i några minuter. Forma degen till en rund kaka och tryck ut den i en bakplåtsklädd form. Nagga kakan och strö över lite mjöl. Låt jäsa under bakduk i ca 1-1,5 timme. Sätt ugnen på 225 grader och grädda brödet i mitten av ugnen i ca 10-15 min. Låt sedan brödet svalna under en bakduk. 
 
Hoppas det ska smaka! 
 
Mamma

Vad trevlet Gittan välkommen tillbaka. 😄

Linda

Kul att du är tillbaka, jag hade kvar din blogg i min lista för receptens skull. Råkade klicka på din blogg och till min stora glädje är du tillbaka :-) Rågkakan ser god ut :-)

Svar: Tack! :) Vad kul!
ljuvligmat.blogg.se

Nickan

Så trevlet Madelene!!

Marie

Tack för att du är tillbaka! Grattis till din flicka.

Svar: Tack. Kul att vara tillbaka! :D En pojke fick jag... :-)

Kram
ljuvligmat.blogg.se

Marie

Grattis till ditt underverk! Jag följer en annan duktig bloggare som fick en flicka så jag blandade helt enkelt ihop er. Det ska bli kul att ta del av kommande recept.

JUNITJEJ

Brödet ser väldigt gott ut!

Svar: Tack! :)
ljuvligmat.blogg.se

Iia

jättekul Madelene; mums mums

Maria

Så kul att du är tillbaka!!! :D

Svar: Tack! :D
ljuvligmat.blogg.se