Hackebiff med pressad nypotatis, skysås och pressgurka

Alltså det här blev så gaaalet gott, så detta måste ni bara testa! En dansk hackebiff är väl egentligen detsamma som en svensk pannbiff (rätta mig om jag har fel, haha!) skillnaden är väl bara att den danska hackebiffen görs på grovmald färs istället för finmald som jag använde mig av. Ibland serverar danskarna ett stekt ägg uppe på biffen också. Detta skippade jag och serverade mina biffar med pressad nypotatis, en gudomligt god och enkel skysås och hemmagjord pressgurka (recept på detta kommer i ett eget inlägg).
 
HACKEBIFF MED PRESSAD NYPOTATIS OCH SKYSÅS:
8 små biffar
 
600 gram blandfärs
1 ägg
1 gul lök
3-4 msk grädde
1 tsk stark senap
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
 
Såsen:
steksky från biffarna
4-5 dl oxbuljong (vatten + buljongtärning)
redning på mjöl och vatten
1-2 tsk kinesisk soja
salt och peppar
 
1 kg nypotatis
 
Blanda ihop färs, ägg, finhackad lök, grädde, senap, salt och peppar i en skål. Forma åtta höga och fina biffar.
Hetta upp en stekpanna med smör och stek biffarna tills dom är helt genomstekta. Lyft upp biffarna och håll dom varma (t ex i ugnen) medan du gör såsen.
 
Häll på oxbuljongen i stekpannan. Låt koka upp. Tillsätt redning lite i taget och vispa till en fin konsistens. Smaka av med soja, salt och peppar.
 
Servera biffarna med pressad potatis, skysås och pressgurka.
 
mamma

Ser verkligen gott ut. Ska jag testa. ☺