Rotmos med stekt kassler och senap

Här kommer det lite mer husmanskost! Är det hösten som är tidig i år eller vad är det här för sommarväder? Man blir ju helt deppig av att titta ut. Hoppas det ändrar sig snart! Passade på att laga lite "värmande" mat när mamma och pappa kom på middag igår. Väldigt gott i detta ruggiga väder! Gillar man inte stekt kassler (blir sååå gott när det är stekt!) så funkar även stekt falukorv eller fläskkorv till. 
 
ROTMOS MED STEKT KASSLER:
4 port
 
500 gram kassler (gärna Icas vinmarinerade, helt klart bäst!)
 
1 kålrot
2-3 medelstora morötter
6-8 potatisar
1 grönsaksbuljongtärning
5-6 dl vatten (det ska täcka rotfrukterna)
1 klick smör
salt och peppar efter smak
 
Skala kålrot, morot och potatis och skär i bitar. Koka upp vatten, buljongtärning och salt. Lägg i kål- och morotsbitarna. Låt koka ca 20 minuter. Lägg sedan i potatisbitarna och låt allt koka mjukt. Häll av spadet. Mosa rotfrukterna med en potatisstöt eller elvisp. Späd med lite av kokspadet och lägg i en smörklick. Smaka av med salt och peppar. 
 
Servera rotmosen med den stekta kasslern och en klick god senap. Gärna en stark sort! 
 
Smaklig spis!
 
Minna

Åh vilken fin blogg! Jag gillar bilderna. Jag och min syster har en blogg om mat. Den heter http://theartofcooking.blogg.se/ , titta gärna in på den om du vill! Ha det bra, keep up the good work!

Josefin

Jag är så glad att du bloggar om dina smarriga recept igen, min favorit av alla matbloggare!

Svar: Åh, tack! :) vad snäll du är!
ljuvligmat.blogg.se