Saftiga frukostbullar

På helgerna blir det nästan alltid hemmagjorda frukostbullar till frukost - och idag var det dags igen! Saftiga och goda bullar blev det denna söndag. Smakade dock bara en, innan resten åkte in i frysen i väntan på imorgon, då jag ska ha brunch för familjen för att fira min födelsedag. Herregud, vad mycket jag har att fixa med. Men väljer man brunch får man ju nästan skylla sig själv. ;) Har bakat bullar hela morgonen känns det som och efter det bakade jag mina älskade Rimbobullar, och imorgon blir det ännu mer innan gästerna kommer vid 12.00. Mycket jobb, men kul är det! ;) Här kommer i alla fall receptet på dom goda frukostbullarna.
 
 
75 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk honung
50 gram jäst
12-14 dl vetemjöl special
 
1 st uppvispat ägg
solrosfrö, vallmofrö och sesamfrö
 
Smält smöret. Tillsätt mjölk, salt och honung. Värm till fingervarmt, ca 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över lite av degspadet. Rör om så att jästen löser sig helt. Häll sedan i resten av degspadet. Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen smidig (använd gärna en köksassistent). Låt degen jäsa i 30 min. Dela degen i 18-20 st delar och rulla till bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över fröna, som t ex solrosfrö eller vallmofrö. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 225 grader, ca 10 min. Låt bullarna svalna på galler.
 
 
Ät bullarna med smör, ost och marmelad. Så gott, så gott! :)
 
 
Bland bakverk och kastruller

Grattis i förskott!!
Brunch är ju en kul idé att bjuda på, mycket att stå i bara. Men det är ju lite annorlunda än vanlig middag!!
Sv. Jag köper min garam masala på Ica Maxi, antingen Santa Marias eller Icas egna.

Mamma

Oj vad mkt gott vi ska äta!!!! : )