Kanelsnurror

Kanelsnurror, eller kanelbullar om du föredrar att kalla dom det, måste vara något av det godaste som finns! Och med ett glas iskall mjölk till blir det bara ännu godare. För att få snurrorna riktigt saftiga och "geggiga" är mitt tips att ha i extra mycket smör eller margarin i fyllningen. Det gör väldigt stor skillnad och snurrorna (eller bullarna, om du hellre vill rulla ihop degen och skära i bitar) blir otroligt goda och saftiga - även när dom har varit frysta. Jag fick ut ca 25 stora bullar av degen, men väljer du att göra lite mindre blir det ca 35-40 stycken.
 
 
150 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 msk kardemummakärnor (använd en mortel till detta)
12-14 dl vetemjöl
 
200 gram smör eller margarin
2-3 msk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
 
1 uppvispat ägg
pärlsocker
mandel
 
Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt, ca 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt socker och salt. Rör tills jästen löser sig med socker- och saltblandningen tills du har en flytande vätska. Häll sedan ner degvätskan och kardemumman. Tillsätt vetemjölet lite i taget och arbeta till en blank och smidig deg, ca 5 min med maskin eller 10 min för hand. Låt degen jäsa i 40 min med bakhandduk. Rör ihop ingredienserna till fyllningen till en jämn smet. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Dela degen i två delar och kavla ut till rektanglar. Bred på fyllningen och vik degen dubbel, tryck till den lite försiktigt och skär i 2 cm breda remsor. Tvinna remsorna och gör en luftig knut. Lägg snurrorna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 30 min under bakhandduk. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och mandel. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 min. Låt snurrorna svalna på galler eller under en bakhandduk.
 
 
 
 
Ät och njut!
 
Katarina

De ser perfekta ut! Just så där mjuka och goda som de ska :) Kram

Svar: Tack snälla du! :)
Kram
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Visst är kanelbullar bara så gott. Jag brukar också ha i extra smör både i degen och i fyllningen!! Så fina dom är!!
Kram

Svar: Tack, snälla du. Ja, massor med smör ska det vara... :) Kram
ljuvligmat.blogg.se

Anonym

Alltid beundrar alla som kan göra kanelsnäckor, någonting som jag får lära mig upp. Fina bilder!
Kram/Gosia

Svar: Tack så mycket. Du får ta och baka lite kanelbullar då ;)
Kram
ljuvligmat.blogg.se

Mamma

Vilka fina kanelsnäckor! Tror du ska bli konditor! Vi sätter far din i butiken! : )

Svar: Haha, ja!
ljuvligmat.blogg.se