Ljuvlig kladdkaka

Chokladälskarens dröm - en ljuuuvligt god kladdkaka med smak av mycket choklad. Den blev verkligen så himla god! Kladdig och seg, men på ett "mousseliknande" sätt. Precis som en kladdkaka ska vara, enligt mig! Dessutom ett helt nytt sätt för mig att baka kladdkaka på. Med endast 10 min i ugnen på 225 grader blev denna kakan den godaste kladdkaka jag någonsin bakat, måste jag nog säga. Så det är en order från mig, att ni bakar denna kaka snarast! ;)
 
 
200 gram blockchoklad eller bakchoklad (jag använde mörk bakchoklad från Odénse!)
200 gram smör (ej margarin!)
4 st ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Smörj en form med löstagbar botten. Sätt ugnen på 225 grader. Smält choklad och smör i en tjockbottnad kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda försiktigt ner den något avsvalnade chokladsmeten i ägg- och sockerblandningen. Vänd försiktigt ner mjölblandningen så att smeten blir slät. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i 10 min.
 
 
Kakan måste svalna innan den serveras, annars rinner chokladen ut.
 
 
Servera kakan med lättvispad grädde (alltid med lite socker och vaniljsocker i!) och bär.
Jossan

Muuums!! Den ska jag verkligen testa! Kram

Svar: Det måste du göra! :) Muuuums... Kramar.
ljuvligmat.blogg.se

Mamma

Det receptet kan du ta med till bageriet tack! Ser ju riktigt saftig ut.

Nathalie

Ojj så gott det såg ut! :) Jag lyder dig och lovar att testa denna! ;) Ses imorgon!

sofie mumsfillibaba

Den ser helt ljuvlig ut!

Svar: Tack! Den var jättegod. :)
ljuvligmat.blogg.se

Sara på Vardag.nu

Den där kladdkakan ser helt perfekt ut! Gud vad längesen jag gjorde kladdkaka, dåligt med sötsaker nu ;)

Svar: Haha, jaså! Då får du allt ta och baka denna kladdaka ;)
ljuvligmat.blogg.se

matmedmera

Den ser helt fantastiskt ut. Jag vill också prova denna kladdkaka. Sparar recept genast!
Hälsningar Gosia

Svar: Du måste testa den! :) Riktigt smarrig. Lycka till!
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Den ser riktig krämig och god ut. Den måste jag testa, jag letar efter det perfekta receptet på kladdkaka!!
Ha en riktigt trevlig valborg!!
Kram

Svar: Den är vansinnigt god. Ta en riktigt bra bakchoklad när du ska göra den! Kram på dig.
ljuvligmat.blogg.se

Jossan

Står o gör denna kakan nu och än så länge har jag smaskat i mig smetresterna och jag kan ju säga att smeten var sååååå god!! Så tror nog kakan blir likaså! Kram

Svar: Haha, du är go du! Den är skitgod. Glöm inte att den ska stå i kylen läääänge, annars rinner chokladen ut. Kram :)
ljuvligmat.blogg.se