Kladdkaka med nötter

Vilken underbar dag det har varit idag. Kallt som bara den, men riktigt skön och krispig luft ute. Gick en promenad med Ebba och kände riktigt hur solen brände mot huden. På bara några få dagar har nästan alla löv trillat ner från träden, så gångarna är fulla med färgglada löv var man än går. Ser så fint ut!
 
Nu till dagens matlagning. Middagen idag fick bli hemmagjorda hamburgare, som blev så goda! Knaperstekt bacon, cheddarost, smörgåsgurka, MAX-hamburgarebröd, tomat och mycket annat blev tillbehören till dessa. Blev tyvärr inga bilder på dessa, då jag glömde kameran i bilen (orkade inte gå ner och hämta den!). Men jag gjorde även en kladdkaka toppad med hackade nötter på idag, som ni kan få receptet på och även en bild. ;)
 
 
100 gram smör
2 st ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
 
100 gram blandade nötter (jag hade hasselnötter och mandel)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt smöret och sedan ett ägg i taget. Blanda till en jämn smet. Häll smeten i en bröad form (antingen med kokos eller ströbröd). Hacka nötterna ganska så grovt, fördela sedan över kakan. In i ugnen i cirka 15-25 min. Låt kakan stå kallt i någon timme innan den serveras.
 
Servera med vispad grädde.
 
Mamma

Låter ganska mycket godare än det jag åt!!!

Svar: Vad åt du då? ;)
ljuvligmat.blogg.se