Påskrutor

Denna kakan gjorde jag (och min kära svärmor!) till mitt lilla födelsedagskalas jag hade igår. Saftig som tusan och härligt krämig med äggkrämen på toppen. Jag rostade mandeln för mer smak, men gillar man den mer som naturell är det bara att skippa rostningen. Jättegod - och stort plus för att den är så enkel att göra också!
 
PÅSKRUTOR:
(20 kakor)
 
200 gram hasselnötter
4 äggvitor
2 dl strösocker
 
4 äggulor
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
200 gram rumstempererat smör
 
50 gram rostade mandelspån
 
Sätt ugnen på 150 grader. Mal nötterna. Vispa äggvitor till hårt skum. Tillsätt socker lite i taget under fortsatt vispning tills det blir ett blankt och tjockt skum. Vänd ner nötterna. Häll smeten i en form med smörat bakplåtspapper (ca 25*35 cm) och grädda sedan 25-30 min. Blanda äggulor, socker, vaniljsocker och grädde i en kastrull. Låt sjuda upp under omrörning tills krämen tjocknar. DEN FÅR INTE KOKA! Ta kastrullen från värmen och tillsätt det mjuka smöret under omrörning. Ställ krämen i kylen för att stelna, rör då och då. Bred krämen på kakan. Strö över rostade mandelspån. Ett tips är att ställa kakan i frysen en stund så är det lättare att skära kakan i rutor sen. 
 
Perfekt att baka till påskmiddagen!
 
Lajna

Dom var väldans goda !!! 👍👍