Ugnsbakad falukorv med västerbottenost, lök och körsbärstomater

Bra och lättlagad vardagsmat är väl ändå falukorven! Falukorv är inget jag köper särskilt ofta, men ibland kan jag få ett riktigt sug efter just falukorv (alltid ugnsbakad eller som korvstroganoff - stekt falukorv i skivor är något av det äckligaste jag vet!) och potatismos - och idag var en sån dag! Lök och tomater fördelas runt korven, som sedan toppas med senap, ketchup och västerbottenost. Gillar du inte västerbottenost kan du använda en annan lagrad ost som t ex prästost eller herrgårdsost. Servera falukorven med potatismos.
 
 
800 gram falukorv
2 gula lökar
250 gram körsbärstomater
1-2 dl riven västerbottenost
senap (jag använder Johnny's söt-starka)
ketchup
2 dl vatten
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skär korven i centimeter tjocka skivor (men inte helt igenom) och lägg i en smord ugnssäker form.
 
 
Skala och skiva löken i tunna skivor. Fördela löken och tomaterna runt om korven. Ringla över senap och ketchup, och strö sedan över den rivna osten. Häll vattnet i bottnen av formen och gratinera i mitten av ugnen i ca 30-35 min. Servera med hemmagjord potatismos.
 
 
 

Smaklig måltid!
 
Mamma

Haha trodde jag inte , att du skulle laga falukorv! Du gillade ju aldrig min! Men visst är det gott! : )

Svar: Haha, men Anderssons egna äter jag! Inte ngn annan.
ljuvligmat.blogg.se

Ulrica

Hittade hit via en annan blogg, kul. Många bra recept o fina bilder, inspiration! Blev sugen på att baka Toscakaka o Grahamsbullar i helgen.

Svar: Vad kul att höra! Hoppas du hittar ngt gott. :)
ljuvligmat.blogg.se

Sara på Vardag.nu

Nu var det längesen jag åt falukorv, särskilt gratinerad sådan. Det är dags snart, helt klart... Middagstips med falukorv är aldrig fel - om bara som än påminnelse! :)

Trevlig helg!