Pulled beef

Enkelt, lätt att variera och otroligt gott! Pulled pork har blivit en riktig favorit hemma hos oss, så igår testade jag att göra en pulled beef istället och det blev hur gott som helst. Nötköttet blir dock lite torrare än fläskköttet, men det gör absolut ingenting då man har så mycket vätska i grytan att blanda köttet med. Jag använde mig av nötbog, men högrev eller fransyska går minst lika bra. Till köttet serverade jag hemmagjorda bagels, (recept får ni i ett annat inlägg!) guacamole, salsa, coleslaw och en sallad.
 
 
1 kg nötbog
1 tsk anchochili (eller chilipulver)
1 tsk paprikapulver
salt och peppar
3-4 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
2,5 dl BBQ-sås (Sweet Baby Rays är grym!)
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
 
Klappa in köttet med kryddorna. Lägg köttet i en gryta som tål ugn (jag använder en lergryta). Skala och klyfta den gula löken och lägg runt köttet. Skala vitlöksklyftorna och lägg även dessa runt köttet. Häll på BBQ-såsen, vatten och smula över buljongtärningen. Sätt på locket och in i ugnen på 125 grader i ca 6 timmar. Dra sedan sönder köttet med två gafflar och blanda med såsen i grytan. Servera med valfria tillbehör.
 
 
 

Guacamolen blev jättegod och den gjorde jag såhär: skala och mosa 2 avokado, blanda sedan med 1 dl gräddfil, 1 pressad vitlöksklyfta, 0,5 tsk sambal oelek, lite citronsaft, salt och peppar.
 
Sara på Vardag.nu

Pulled beef, vad kul med en lite annan variant. Eftersom nöt är lite magrare kanske man behöver lite mer annan sås till? Mer guacamole - inte mig emot :D

Svar: Mycket guacamole så blir det hur gott som helst. :) Nej men, det blev inte torrt på det viset, mer att fläskköttet saftar av sig mycket mer än nötköttet, så det blev lite torrt på det viset. Om du hänger mer! :)
ljuvligmat.blogg.se

Emmy

Jag tycker npg också att det blite lite godare med fläskkött, men det är ändå något visst med den lite mustigare smak som det blir av nötkött. Jag har använt högrev och inte putsat bort så mycket fett.

Svar: Visst är det, pork är favoriten! Även om det var kul att testa beef också - blir mycket mer smak, som du säger! ;)
ljuvligmat.blogg.se

Sandras Matkrypin

Ser väldigt gott ut! Jag har ännu inte provat att göra varken pulled pork eller beef då jag inte har någon bra gryta för detta. Men det har jag önskat mig i julklapp så förhoppningsvis kan jag testa sen! Då låter det här supergott :)

Svar: Jaså, då får du hålla ut tills dess! :) Kram
ljuvligmat.blogg.se

Citroncest - matblogg från Italien

Pulled beef låter som en idé att testa! Kul med en ny variant av långkoket som blivit så poppis!

Svar: Det är jättegott, men pulled pork är nog ändå favvisen! :)
ljuvligmat.blogg.se

Tina

Är så gott!

Svar: Visst är det! :)
ljuvligmat.blogg.se

Iia

hej, gjorde detta (pork) i höstas efter inköp av lergryta o det var bland det godaste jag ätit, sonen o jag satt i timmar o smaskade! // kram

Svar:
ljuvligmat.blogg.se

matilda

Ser att några saknar en bra gryta. Men det behövs inte. Går lika bra i en stekpåse som msn lägger i nån typ av ungsfast form utifall att det skulle läka ut lite sky.

Svar: Bra tips!
ljuvligmat.blogg.se

Jonathan

Kommer att starta kl 07:30 i morgon och köra på 2,4 kilo fransyska. Kommer med en kommentar vad jag tycker. ;-)

christoffer

Jag kör foliepaket.körde in högrev vid två.100grader färdigt vid 8,9 ikväll typ