Glass- och marängtårta

Igår hade jag mina kära vänner på besök (inklusive sambos och barn) och till middag bjöd jag på en stående favorit - nämligen pulled pork som är så smidigt att göra när man ska ha många på middag. Alltid lika gott! Efterrätten blev en jättegod glasstårta med daimchoklad och vispgrädde. Hur god som helst och hur enkel som helst att göra. Servera gärna glasstårtan med lite syrliga bär som t ex hallon (jag använde mig av frysta hallon som jag tinade lite lätt i micron, blev fräscht och gott till). Receptet kommer från mitt favoritprogram "Halv åtta hos mig". 
 
 
3 äggvitor
1,5 dl strösocker
150 gram sötmandel
 
3 äggulor
0,5 dl strösocker
3 dl vispgrädde
100 gram daimchoklad
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader. Finmal mandeln i en matberedare. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt lite socker i taget och fortsätt vispa. Vänd ner mandeln med en slickepott. Häll ner smeten i en form med löstagbar kant. Grädda marängbottnen i ca 20-25 min och låt sedan kallna. Kör daimen i matberedaren. Vispa äggulor och socker luftigt. Vispa grädden lagom hård och vänd ner i äggsmeten tillsammans med daimen och vaniljsocker. Häll smeten på den svala marängbotten och ställ in i frysen i minst 4 timmar. Pudra glassen med kakao och servera direkt från frysen.
 
 

Låt gärna tårtan stå några minuter i rumstemperatur innan servering, då blir den perfekt!
 
Mamma

Den vill jag smaka!!!! : )

sofie mumsfillibaba

Låter ju hur gott som helst! Skulle gå hem hos min daimälskande sambo!

Therese

Oj, vad det såg gott ut:)!

Camilla

Instämmer supergod!

Sara på Vardag.nu

Ååååh ge mig! Älskar marängtårta!

Svar: Mmm, det är gooott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Mårtenssons kök

Oh ja, det både låter och ser fantastiskt gott ut, gillas!

Svar: Tack! :)
ljuvligmat.blogg.se

Anonym

Gud vad gott det verkar!