Falukorvsbiffar med ugnsrostade tomater och rotmos

Falukorv är inget vi äter särskilt ofta, men ibland slinker det faktiskt ner en falukorv i vagnen när jag handlar. Det är så bekvämt att ha i kylen och plocka fram om man vill ha en enkel (men ändå god!) middag så här mitt i veckan. Ofta blir det ugnsbakad falukorv eller en korvstroganoff - men idag ville jag prova något nytt och gjorde "falukorvsbiffar" med ugnsrostade körsbärstomater med honung och timjan. Jättegott och enkelt! Det går minst lika bra att använda vanliga tomater skurna i bitar, men körsbärstomaterna smakar så mycket mer.
 
 
500 gram falukorv (av god kvalitét!)
400 gram körsbärstomater
2-3 msk flytande honung
2 msk olivolja
1 dl riven ost
färsk timjan (eller annan färsk krydda, t ex persilja)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg tomaterna i en ugnssäker form. Salta, ringla över honung och olja över tomaterna. Rör om så att allt blandas. Sätt in formen i ugnen och tillaga i ca 20 min. Höj värmen till 225 grader. Skär korven i bitar. Lägg korven i formen tillsammans med tomaterna och strö över ost. Tillaga ytterligare 10-15 min, tills korven är genomvarm och osten har fått fin färg. Garnera med timjan (eller t ex persilja) och servera med rotmos eller vanlig potatismos.
 
 
 
 
En enkel rotmos gör du så här: Skala kålrot, morot och potatis. Skär allt i lite mindre bitar. Koka i vatten tillsammans med grönsaksbuljong, salt och vitpeppar. Koka tills kålroten och potatisen är mjuka. Häll av vattnet och spara i en skål. Mosa rotfrukterna och späd med vattnet till lagom konsistens. Tillsätt smöret och smaka av med salt och peppar.
Mamma

Rotmos är riktigt gott!

Citroncest - matblogg från Italien

Vilken rolig idé! Falukorv är verkligen typiskt svenskt och jag kan inte få tag på det här i Milano. Men nästa gång jag är hemma på besök så ska jag testa ditt recept! Tack för tipset!

Tess

Mums, vad gott det ser ut! :) Kram

Svar:
ljuvligmat.blogg.se