Chicken korma

Inte den vackraste maträtten att ta bilder på, men jisses vad gott det blev! Det smakade nästan som att vi hade hämtat hem mat från en riktigt bra indisk restaurang - det är lycka det! ;) För er som inte vet vad chicken korma är, så är det en indisk kycklinggryta med många goda smaker. Den innehåller en hel del kryddor som t ex kanel, spiskummin och kardemumma. Garam masala (som jag använder i denna grytan!) är en kryddblandning bestående av just alla dessa kryddor - kanel, spiskummin, kardemumma, koriander och cayennepeppar. Jag ville få lite mer fart på kryddningen, så jag tillsatte lite extra kummin, kanel och kardemumma i min. Prova dig fram, kanske du nöjer dig med bara garam masala blandningen.
 
 
4 kycklingfiléer
1 stor gul lök
4-5 vitlöksklyftor
1 dl matolja
75 gram mandelspån
4 cm färsk ingefära
2 msk garam masala
1 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen kanel
0,5 tsk malen kardemumma
1 hönsbuljongtärning
1 lagerblad
1 burk kokosmjölk
2-3 dl matlagningsyoghurt
0,5 citron, saften
1 msk strösocker
1 tsk salt
 
Skär kycklingen i lagom stora bitar. Skala och hacka löken fint. Hetta upp en stekpanna med lite smör och bryn kycklingen tills den får fin färg. Ställ åt sidan. Häll matoljan i en gryta/stekgryta och tillsätt kryddorna. Låt kryddorna fräsa en stund i oljan och tillsätt sedan lök, pressad vitlök och riven ingefära. Mal mandeln i en matberedare. Tillsätt mandeln, hönsbuljong, lagerblad, kokosmjölk, yoghurt, citronsaft, socker och salt. Lägg i kycklingbitarna och låt puttra på medelhög värme i ca 30 min, rör om då och då.
 
 
 
Servera med naanbröd och ris.
 
Sara på Vardag.nu

Korma är sååå gott!

Anna

Hej
dum fråga, men vad gör du med matlagningsyoghurten?

Susanna

Den här ska jag prova! Så gott! Har ett makalöst bra recept på min blogg som alla som gillar indisk mat borde kolla in!

http://pepparpeppar.wordpress.com/2012/05/21/indisk-curry-med-spenat/