Vegetarisk tacopaj

På flygplanet måste man ju ha något att fördriva tiden med (finns det något drygare än att flyga?) och vad är då bättre än några mat- och baktidningar att drömma sig bort i! ;) Köpte med mig lite olika tidningar och hittade så mycket gott - t ex denna smarriga vegetariska tacopajen. Pajskalet blev riktigt frasigt och gott (kommer bara använda mig av detta receptet i fortsättningen) och fyllning blev riktigt god och fräsch. Vill man inte äta vegetariskt är det bara att tillsätta lite tacofärs och lägga i botten på pajskalet. Servera med en god sallad och en klick gräddfil.
 
 
75 gram smör eller margarin
3 dl vetemjöl
0,5 dl kesella
0,5 tsk salt
3 msk kallt vatten
 
1 rödlök
1-2 zucchini
1 sötpotatis
2 paprikor (gärna olika färger)
2 msk smör- och rapsolja
1 tsk salt
0,5 tsk oregano
0,5 tsk svartpeppar
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
0,5 påse tacokrydda
2 msk chilisås
2 dl riven mozzarella
1 kvist körbärstomater
 
Hacka ihop smör, vetemjöl, kesella och salt till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt stå kallt i ca 30 min. Skala lök och grönsaker och skär i mindre bitar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och ringla över oljan. Krydda med salt, peppar och oregano. Grilla i 225 grader varm ugn med grillen på i ca 15 min tills grönsakerna har fått fin färg. Rör om då och då. Ändra till över och undervärme. Grädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min. Häll av eventuell vätska från grönsakerna och lägg dom i pajskalet. Blanda crème fraiche med majonnäs, tacokrydda och chilisås. Bred ut blandningen över grönsakerna. Lägg på ost och tomater. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min.
 
 
 
Mamma

Gott med veg mat! Trött på kött just nu! Haha

Sara på Vardag.nu

Kul med en vegetarisk variant på tacopaj!