Vaniljkola med havssalt

Idag har jag haft en ledig dag och då passade jag på att baka lite julgodis. Det blev en vaniljkola och en wienernougat (den får ni recept på i ett annat inlägg!). Vaniljkolan blev verkligen jättegod med äkta vanilj som smaksättning. Jag gjorde tre varianter - en vanlig kola, en doppad i choklad med havssalt och en doppad i choklad med mandel. Alla tre blev precis lika goda och det syns verkligen då burken med kolor redan börjar eka tomt, så det får nog bli en ny omgång kolor till helgen. Använd gärna en termometer för att få perfekt konsistent på kolan. Har du ingen termometer går det bra att använda sig av kulprovet.
 
 
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 dl strösocker
100 gram smör (ej margarin)
0,5 vaniljstång
 
100 gram mörk choklad (detta behövs om du vill göra chokladdoppade kolor!)
1 msk matolja
havssalt eller mandelspån
 
Klä en form ca 20*30 cm med bakplåtspapper så det går upp lite på kanterna. Blanda vispgrädde, sirap, socker och smör i en tjockbottnad kastrull. Snitta och skrapa ur vaniljstången. Tillsätt fröna i kastrullen tillsammas med det andra och låt även själva stången följa med. Koka upp under omrörning och låt sedan sjuda på medelvärme till 120 grader. Rör om då och då så att det inte bränns.
 
 
Häll försiktigt kolasmeten i formen och låt svalna en stund i rumstemperatur. Låt sedan svalna i kylen. Skär eller klipp kolan i bitar. Smält chokladen tillsammans med oljan över ett vattenbad. Doppa kolorna i den smälta chokladen och strö över havssalt eller mandel.
 
 
 
 
Dessa godingarna måste ni bara prova! Muuuuuums.
Nickan

Glöm inte ta med en av varje(minst!) till mig imorgon!

Mamma

Nickan jag fick smaka två st!! Hahaha men dom va jätte goda!

Cecilia Westerberg

WOW!! Dom ser ju verkligen helt underbart goda ut!
Tror helt klart att du kan börja sälja sånna där om du inte redan gör det. MMmmm

Svar: Tack! :)
ljuvligmat.blogg.se

Sara på Vardag.nu

Vad gott det ger med den söta kolan ihop med saltet. Just vanilj och salt tycker jag funkar fint ihop, nästan bättre än choklad och salt. Vanilj är sådär übersött och runt i smaken på något vis, saltet bryter av!

Svar: Ja, det blir en perfekt kombination! :)
ljuvligmat.blogg.se

Erika

Vackra kolor som också låter tokgoda! Jag bakar också vörtbröd men utan russin. Bröd är inte det jag är bäst på men jag övar mig. Ha en fin första advent - kram!

Svar: Tack, snälla du! Håller med. Bröd är inte det lättaste att få sådär perfekt som man vill att det ska vara, men ibland lyckas man. ;) Detsamma. Kram
ljuvligmat.blogg.se