Mjuk pepparkaka

Att baka mjuk pepparkaka är inte särskilt svårt. Doften i köket när man bakar den är oemotståndlig - det doftar verkligen jul i hela huset nu. ;) Till denna mjuka pepparkakan använde jag mig av ekologisk gräddfil, men det går minst lika bra med naturell yoghurt eller filmjölk. Toppa kakan med florsocker, så ser det nästan ut som att det har snöat på kakan - perfekt nu till första advent på söndag. ;)
 
 
100 gram smör
3 ägg
3 dl strösocker
2 msk pepparkakskryddor
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bikarbonat
1 nypa salt
2 dl gräddfil
2 msk lingonsylt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna något. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda dom torra ingredienserna i en bunke och tillsätt i smeten (sikta ner det, så slipper du klumpar) tillsammans med smör, gräddfil och lingonsylt. Blanda (vispa ej!) till en jämn smet. Smörj och bröa en avlång form. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i ca 30-40 min. Låt svalna något innan du skär i kakan.
 
 
 

Ett smakprov när kakan svalnat lite - hur saftig och god som helst!
 

Här sitter jag (och hunden Ebba ligger utslagen på fårpläden efter en lång promenad!) och bloggar just nu. Ljusstakarna är på plats och några tomtar är placerade lite här och där. Har ni börjat julpynta än, eller väntar ni till söndag? Nu ska jag och Ebba bege oss hem till mamma och pappa på middag. Ibland är det ganska skönt att inte behöva laga mat - men bara ibland. ;)
Mamma

Men jag fick ju inget smakprov!!! Åt matte upp hela?

Svar: Haha, nej! Den ligger här hemma. :-)
ljuvligmat.blogg.se

Sara på Vardag.nu

Looooove mjuk pepparkaka! Det och lussebullar... Allt jag behöver i jul :)

Katarina

Den ser så god ut och jag kan känna doften :) Jag har ännu inte julpyntat. Kram!

Svar: Tack! :) Kram
ljuvligmat.blogg.se