Ugnspannkaka med spenat, bacon och purjolök

Ännu mer husmanskost - en riktigt god ugnspannkaka med spenat, bacon och purjolök. Ugnspannkaka kan göras i en mängd olika varianter men den vanligaste är väl ändå fläskpannkakan. För ett tag sedan tittade jag in hos Tina (hennes blogg hittar ni HÄR!) och hittade ett lite annorlunda men spännande recept på ugnspannkaka som jag blev tvungen att prova - och tur var det för muuums, vad god den blev! Jag använde mig av mitt vanliga recept jag brukar använda på ugnspannkaka, men "lånade" själva fyllningen av henne. ;)
 
 
140 gram bacon
0,5 purjolök
65 gram färsk spenat
2 dl riven ost, t ex Allerums lagrade prästost
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
4 ägg
0,5 tsk salt
 
lingonsylt som tillbehör
 
Strimla baconet och lägg i en ugnssäker form. Ställ in formen i ugnen i ca 5 min, 225 grader. Strimla purjolöken och fördela över baconet. Vispa ihop mjölk, vetemjöl, salt och ägg till en jämn smet. Tillsätt riven ost och spenat. Häll smeten i formen och ställ in i ugnen i ca 30 min, 225 grader. Servera med lingonsylt.  
 
 
Pannkakan mättar riktigt bra, så det räcker med en liten bit. ;)
 
 
Servera med massor av lingonsylt.
 
 
Anonym

Ja visst är det gott med lite variationer på ugnspannkakan!! Tack för länkningen!!
Kram

Svar: Riktigt gott! Tack för inspirationen. :) Kram
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Glömde skriva namnet....:)

Mamma

Den här ser riktigt god ut! Blir nog min middag imorgon! : )