Budapestlängd

Budapestrulle, Budapeststubbe eller Budapestlängd - ja, det finns många namn för denna godsaken. Dom flesta vet säkert vad en Budapestlängd är, men för er som inte vet så är det ett bakverk som består av nötmaräng, vispgrädde och mandariner. Väääldigt gott, om ni frågar mig. Vad tycker ni själva, är det något ni brukar köpa om ni går på café/konditori? Eller vad gillar ni bäst när det gäller bakelser och tårtor?
 
 
(2 st längder)
 
6 st äggvitor
3 dl strösocker
100 gram mixade hasselnötter
4 msk marsanpulver
 
3-4 dl vispgrädde
1 st burk mandariner
 
1 msk florsocker
50 gram mörk choklad, smält
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna hårt. Tillsätt socker, lite i taget och fortsätt vispa i ca 20 sekunder. Mixa hasselnötterna och blanda dom med marsanpulver. Vänd försiktigt ner nötblandningen i äggsmeten. Fyll en spritspåse (med en tyll på 12-14 mm) med blandningen. Spritsa ut smeten på ett bakplåtspapper från ena långsidan till den andra. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15-18 min. Vänd upp marängen på ett nytt bakplåtspapper när den är klar. Låt svalna! Vispa grädden och bred ut över marängen (ca 1 cm tjockt lager) och lägg sedan på mandarinerna. Rulla ihop tårtan (precis som en rulltårta) och garnera med smält choklad och florsocker.
 
 
Nu ska jag faktiskt ta mig en bit och titta på film! ;)
 
Nickan

Den va vääldigt god!

Mamma

Där har bagarna lite att lära? Väldigt fin!

Tina

Jag blev så sugen på att baka den efter "Hela Sverige Bakar", men det har inte blivit av än. Det är sjukt gott med budapestrulle!!

Mårtenssons kök

WOW, så otroligt fin du har fått till den, helt perfekt ju!
Vi är väl inte direkt några bakelseälskare egentligen, speciellt inte frun i köket. Fast herrn tackar iofs inte nej till en sån här godsak.

Svar: Haha, nej det är svårt att tacka nej till sötsaker ibland. :)
ljuvligmat.blogg.se

Ella

Åh så fin du fått till den! Har aldrig provat men blev precis som ovanstående sugen på att testa efter Hela Sverige bakar. Får se om jag ska försöka mig på någon i dagarna :-) väldigt fin som sagt och säkert god!

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra. Det blir sååå gott! :)
ljuvligmat.blogg.se

Kia

Går det att göra denna dagen innan :)?

Svar: Helst samma dag! Marängen kan bli mjuk. :)
ljuvligmat.blogg.se