Bacon- och broccolipaj

Yes, jag lyckades! Den senaste tiden har jag inte klarat av att göra en pajdeg. Antingen sjunker kanterna ihop när den åker in i ugnen eller så är det något annat som går fel. Så idag är jag extra glad. Jag klarade att göra en pajdeg och få den att hålla formen. Underbart! ;) Alla älskar väl paj! Matpajer, efterrättspajer, smulpajer - ja det finns hur många olika pajer som helst. Det bästa är att man kan variera dom hur mycket som helst, med precis vad som helst. ;) Idag slängde jag ihop en jättegod bacon- och broccolipaj. Extra krämig och god blev den med vispgrädde i äggstanningen istället för mjölk.
 
3 dl mjöl (jag använde grahamsmjöl)
125 gram smör eller margarin
2-3 msk kallt vatten
 
Blanda ihop matfett (skuret i små tärningar) och mjöl till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop en deg. Tryck ut degen i en pajform. Låt stå kallt en stund, ca 20-30 min. Nagga och grädda i 225 grader ca 10 min.
 
 
140 gram bacon
250 gram färsk broccoli
1 st liten purjolök
2 dl riven ost (gärna en lagrad sort för extra smak)
2,5 dl vispgrädde
3 st ägg
salt och peppar
 
Klipp baconet i små bitar och stek det knaprigt i en stekpanna. Hacka purjolöken. Lägg broccoli, bacon och purjolök i pajskalet. Blanda ihop grädde, riven ost och ägg i en bunke. Tillsätt salt och peppar. Häll äggblandningen över det andra. In i ugnen på 200 grader ca 30 min.
 
 
Servera med en sallad, gärna med frukt i.
 
Viccy

Gott! :)

Bland bakverk och kastruller

Visst är det gott med paj, det godaste är kanterna. Så fin din blev med så höga kanter. Visst är det svårt att få pajdegen fin!!

Svar: Ja, det är fanimej inte lätt att få till en pajdeg, men äntligen lyckades jag!
ljuvligmat.blogg.se