Fröknäcke

Det här knäckebrödet är så gott! Bakade ett liknande för ett tag sedan, men det blev inte hälften så gott som detta. Fröknäcke kan göras på många olika sätt, vissa använder majsmjöl, andra mandelmjöl och någon olja av något slag. Jag valde att använda mandelmjöl och olivolja - blev så knaprigt och gott. Är du allergisk mot gluten är detta ett recept för dig - men även jättegott om du inte är det, precis som jag. ;)
 
 
2 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 msk linfrö
2 msk sesamfrö
3/4 dl solrosfrö
0,5 dl pumpafrö
0,5 dl olivolja
2,5 dl kokande vatten
1 msk flingsalt
 
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop alla ingredienser förutom flingsalt och vatten. Häll över det kokande vattnet och rör om ordenligt. Häll ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavla ut den så den blir riktigt tunn. Strö över flingsalt och grädda knäckebrödet i ca 60 min. Låt svalna något innan du skär upp det.
 
 
 

Så goda med massor av smör och ost!
 
Izabelle

Detta knäckebröd är så underbart gott. helt klart en favorit. Mysig och inspirerande blogg du har, hit skall jag allt titta in fler gånger : )

Svar: Mm, så gott det är! :) Tack så mkt. :) Kram / Madde
ljuvligmat.blogg.se

Anonym

Detta ser godare ut än Olssons! Får dom testa nästa gång! : )

Svar: Haha, glutenfritt knäckebröd - tror du det säljer? ;)
ljuvligmat.blogg.se

Lajna

Det är jag som är anonym!

Finas mammis

Kul att du hittat till min blogg och att du också har en cocker! Här får jag allt ta mej en titt när "laga mat fantasin" tryter. Så fin blogg du har! Kram/Finas mammis

Svar: Det får du göra! :) Hoppas du hittar ngt smarrigt. Kram på dig. / Madde
ljuvligmat.blogg.se

Hedda Delin

Brukar göra ett liknande fast med majsmjöl, underbart gott!

Svar: Får testa med majsmjöl jag med. :)
ljuvligmat.blogg.se

Amanda

Brukar göra ett liknande knäcke, blir otroligt gott med hemmagjord färskost på: http://bakeawish.blogg.se/2013/january/frokex-och-farskost-med-vitlok-orter.html

Svar: Tittade nyss in på din blogg, såg väldigt gott ut. Får testa den färskosten en dag.:)
ljuvligmat.blogg.se

Tant Gul

Mums! Visst är det gott med fröknäcke! Det gör jag också ofta.

Svar: Jättegott och enkelt att göra. :)
ljuvligmat.blogg.se

Amanda

Tack, det tycker jag du ska göra!