Rotfruktssoppa med köttfärs

Satt och bläddrade i Lunds lokaltidning på jobbet innan idag och hittade denna goda soppan på en av "Viktväktarnas" sida. Blev självklart tvungen att provlaga den! Är ju så sjuuukt kallt ute, så soppa passade perfekt en dag som denna. Soppan innehåller rotfrukter som potatis, morötter och palsternacka och köttfärs, lite krossade tomater och kryddor. Värmande och väldigt gott!
 
 
400 gram nöt- eller blandfärs
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
3 st stora potatisar
2 st morötter
1-2 st palsternackor
400 gram krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 st köttbuljongtärningar
1 liter vatten
1-2 tsk chilipeppar
salt och peppar
 
creme fraiche
persilja
bröd
 
Hacka lök och vitlök och bryn i smör/olja i en gryta. Lägg i färsen och stek den smulig. Skala och skär rotfrukterna i lagom stora bitar. Blanda ner rotfrukterna i grytan. Lägg i tomatpuré, krossade tomater, buljongtärningar och vatten. Låt soppan småputtra i ca 20-25 min, så att rotsakerna blir mjuka. Smaka av med chilipeppar, salt och peppar. Servera soppan med en klick creme fraiche, klippt persilja och bröd.
 
Kan någon gissa vad jag ska baka om en liten stund? En av ingredienserna är kardemumma. Börjar på S och slutar på A. ;)
 
Mamma

Läser du tidningen på jobbet? SEMLA tror jag! : )

Nickan

Mina blev finast :) HAHA

Nickan

Mina blev finast :) HAHA

Sofie Mumsfillibaba

Ja, lite värmande soppar kan man behöva dessa dagar. Låter väldigt god!