Smörgåstårta med räkor

Just nu står en ljuuuvligt god smörgåstårta i kylen och väntar på oss inför kvällens middag. Bottnarna och fyllningen ordnade jag med igårkväll, så att bottnarna riktigt får dra åt sig av den goda röran och bli saftigt. Så idag har jag bara dekorerat tårtan med massa gott. Jag använde mig bara av en fyllning (man brukar ju oftast ha lite olika fyllningar, men jag tycker det blir godast med en). I min fyllning hade jag räkor, ägg, pepparrot (som gjorde det väldigt fräscht!), dill, majonnäs, creme fraiche, citronpeppar och salt. Enkelt och väldigt, väldigt gott!
 
 
(8-10 st bitar)
 
9 st landgångsbröd (jag använde mig av en tårtbotten från ett bageri)
 
Fyllning:
1 kg räkor med skal
3 st hårdkokta ägg
1 dl majonnäs
2,5 dl creme fraiche
2-3 tsk pepparrot (på tub)
1 dl hackad dill
salt och peppar efter smak
 
Garneringskräm:
2 dl creme fraiche
0,5 dl majonnäs
 
Garnering:
500 gram räkor, handskalade
4 st hårdkokta ägg
0,5 paket rökt skinka (tunna skivor)
citron, dill, gurka och annat gott
 
Kantskär brödet och lägg ut dom tre och tre. Gör tre rundlar med en form eller tallrik, ca 22 cm i diameter. Skala och hacka räkorna och äggen. Blanda ingredienserna till fyllningen och smaka av med salt och peppar. Fördela hälften av fyllningen på första lagret, lägg sedan på ett nytt lager bröd och därefter resten av fyllningen. Täck med ytterligare ett lager bröd. Blanda creme fraiche och majonnäs och bred runt kanterna och toppen. Plasta in tårtan med plastfolie. Låt tårtan vila i kylen över natten så att brödet blir saftigt. Täck sedan kanterna med hackad dill, garnera med skivade ägg, skinka (gjorda som små rosor) handskalade räkor, äggklyftor, citron, gurka och lite dill.
 
 
Den blev verkligen sååå god och fräsch i smaken. Smörgåstårta är ju perfekt att bjuda på vid födelsedagar och liknanade, tror nästan att det får bli såna när jag fyller år. Mamma har ju redan gjort en "beställning" på såna till hennes födelsedag som bara är om några veckor. Vi får se hur det blir med det. ;)
 
 
Innanför skinkan ligger massor med handskalade räkor - syns inte så bra på bilderna, men dom finns där. ;) Ett tips när ni gör smörgåstårta är att inte snåla med fyllning och garnering. Blir ju så mycket godare med massa gott i och ovanpå. Muuuums!
 
Mamma

Där är den ju!!! Svin god! Kan jag få en bit till? Du lovade ju att göra såna till mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mårtenssons kök

Oj, så fin den är, ser ju hur proffsig ut som helst!

Svar: Tack, tack! Snälla ni är. :)
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Vilken fin smörgåstårta!!! Fyllningen låter jättegod.
Smörgåstårta går alltid hem!