Kassler- och brysselkålsgratäng

En jättegod och mättande gratäng som passar utmärkt att ta med sig i matlådan nästa dag. Rätten är LCHF men vill man ha det ännu matigare kan man tillsätta lite ris direkt i gratängen eller servera vid sidan om. Jag tycker att det är ganska svårt att få tag i en bra kassler. Många är sega och har en gummiliknande konsistens och det är ju inte särskilt gott! Men nu har jag faktiskt hittat en riktigt bra och det är ICAS egna som är vinmarinerad. Så vill ni ha en bra kassler med god smak är det den ni ska köpa.
 
 
500 gram kassler
600 gram brysselkål (jag använde Findus frysta)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
250 gram körsbärstomater
3-4 dl vispgrädde
1 tsk torkad basilika (eller någon annan krydda)
salt och peppar
2-3 dl riven ost, gärna lagrad
 
Sätt ugnen på 225 grader. Koka brysselkålen i lättsaltat vatten. Skär kasslern i tärningar. Hacka lök och vitlök och stek mjukt i smör i en stekpanna. Tillsätt kasslern, brysselkål, tomater, grädde, basilika, salt och peppar. Låt koka upp och häll sedan över allt i en ugnsform. Strö över riven ost och gratinera i ca 15 min.
 
 
 
 
 
Lena på femman

Hej Madelene. Detta här är helt något i min smak! Men ris till då såklart! Ska jag försöka göra imorgon! Tackar för tipset! : )

Sandras Matkrypin

Låter ju supergott! Perfekt att äta som den är för mig som försöker dra ner på kolhydraterna :) Detta recept ska jag absolut testa!

Svar: Gör det, det är supergott!
ljuvligmat.blogg.se

Sara på Vardag.nu

Brysselkål äter jag nästan uteslutande endast vid jul. Men det är ju väldigt gott, så varför vet jag inte riktigt, godast är den stekt, tycker jag. I mycket smör!

Svar: Gör det oftare, det är ju så gott! :) Låter gott att smörsteka dom... Får testa det!
ljuvligmat.blogg.se

Mårtenssons kök

Vi köper också bara hem ICAs kassler, tycker den är bäst. Bra med recept med allt i en form, perfekt när det ska gå undan.

Svar: Den är helt klart bäst. :)
ljuvligmat.blogg.se

Malin

Håller helt med i kasslerfrågan! Köper själv bara kassler om det är Ica:s vinmarinerade ;)

Svar: Eller hur, det är den bästa! ;)
ljuvligmat.blogg.se