Äpplekräm

Muuums, vilken god äpplekräm jag gjorde igår. Receptet på krämen hittade jag på denna fina bloggen http://www.peachloveinfood.blogspot.com. Jag har faktiskt aldrig gjort kräm förr, men det kommer jag garanterat att göra igen. Går väldigt snabbt att göra - och gott är det. Jag åt den ljummen med mjölk till. Mycket godare än kall. Nästa gång ska jag testa att göra en kräm på jordgubbar istället.
 
 
8 st medelstora äpplen (gärna svenska!)
1-2 dl socker
5 dl vatten
3 st kanelstänger
1-2 msk potatismjöl
 
Skala och kärna ur äpplena. Dela äpplena i små tärningar och lägg i en kastrull. Häll på vattnet. Tillsätt kanelstängerna och socker (jag tog cirka 1,5 dl socker). När det kokat upp sänk värmen och låt koka tills äpplena krämat till sig, ca 15-25 min. Rör ut potatismjölet i lite vatten och tillsätt i grytan. Koka ytterligare i 3-4 min.
 
Om man vill kan man sila krämen så att den blir helt slät, annars är det jättegott med lite bitar i. Servera med kall mjölk. Perfekt mellanmål! ;)
 
Mamma

Det är gott med hemmagjord äpplekräm, gjorde alltid Nanny och bjöd på. : )