Kålpudding med ris

Idag blev jag så sugen på kålpudding (igen!). Det är ju så himla gott! Denna gången testade jag att blanda i lite ris också. Det gjorde väl ingen jättestor skillnad, men visst blev det saftigt och gott. Gräddsåsen jag gjorde till blev supergod den med. Nu har jag tre olika recept på kålpudding här inne, men denna måste jag säga är min favorit! ;)
 
 
700 gram blandfärs
1,5 dl kokt ris
1 st gul lök
1 st ägg
1 dl grädde
1 msk kinesisk soja
salt och peppar
 
1 kg vitkål
1 dl vatten
3-4 msk ljus sirap
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skär bort roten på vitkålen och hacka resten i lagom stora bitar. Stek kålen i en stekpanna i lite smör. Häll på vatten så det inte bränns. Rör om hela tiden, tills kålen mjuknat i cirka 10 min. Slå på sirapen och låt allt puttra någon minut. Ställ kålen åt sidan. Blanda färsen med resten av ingredienserna. Smörj en form med smör och täck formens botten med ett lager vitkål. Fyll på med färsen och avsluta med ett lager av resterande vitkål. Ställ in formen i ugnen i cirka 45 min.
 
 
Såsen gjorde jag på 5 dl vispgrädde, 2 msk kalvfond, 1 msk svartvinbärsgelé, 3 msk maizena, 1 msk kinesisk soja, salt och peppar. Låt allt koka upp förutom maizena. När såsen kokar tillsätter du 3 msk maizena redning (för mörka såser) och låter såsen puttra en stund.
 
Mamma

Ja denna kan jag rekomendera varmt! Väldigt saftig och god!

sofie mumsfillibaba

För ett tag sedan skrev jag en lista på maträtter jag vill testa framöver. Bla kålpudding. Har nog aldrig gjort själv men mamma gjorde ofta när vi var små. Älskar kål!!

Svar: Ja, det är jättegott! Favvo här hemma också. ;)
ljuvligmat.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

Kålpudding är ju min absoluta favorit!!

Svar: Ja, det är sååå gott! :)
ljuvligmat.blogg.se