Saftiga frukostbullar

Nu är julen över (i alla fall för mig - efter julafton vill jag ha bort julgran, stjärnor och pynt!). Vi hade en mysig julafton och maten jag hade lagat blev omtyckt av alla. Jag som gick och oroade mig för gröten, köttbullarna och Janssons frestelse (som jag gjorde för första gången!) som fick väldigt bra betyg. ;) Det är så skönt att vara ledig och bara gå runt och strosa i huset om dagarna. Idag tog jag mig tid och gjorde en riktig "brakfrukost" till oss. Ebba var också med på ett hörn. ;) Bakade riktigt saftiga frukostbullar med goda pålägg.
 
 
75 gram smör
50 gram jäst
2 msk honung
5 dl mjölk
2 tsk salt
9-10 dl vetemjöl special
3-4 dl vetemjöl fullkorn
 
1 st ägg
frö
 
Smält smöret, tillsätt mjölk, salt och honung. Värm tills det är fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll över det ljumna degspadet. Rör om så att jästen löser sig helt. Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen till en smidig deg. Låt degesa övertäckt i cirka 30 min. Dela degen i lagom stora bitar (ca 15 st) och rulla dom till runda bullar. Låt bullarna jäsa övertäckta på en plåt i ytterligare 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över frö. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 10 min. Låt bullarna svalna något innan du skär upp dom.
 
 
Nu ska vi ge oss ut på en promenad med Ebba.
Mamma

Du hade inte behövt oroa dig...full poäng på allt! Jätte gott, dukat fint allt var perfekt. Rolles revben, Guns lussekatter och Nickans julgodis va också jätte gott! Tack för en jätte trevlig julafton med god mat och trevligt sällskap. Frukost fralor får du gärna lägga i vår brevlåda imorgon om du bakar! ; )