Chokladkaka med krämigt kolatäcke

Här ska ni få ett gott recept! Kanske något att baka till julafton? En kompakt och kladdigt chokladkaka med ett krämigt täcke av kola. Jättegod blev den! Jag hittade den på "Jennys matblogg" och blev genast tvungen att provbaka den. Älskar chokladkakor, det måste vara något av det godaste man kan baka. Kakan kan ätas som den är eller med en klick vispad grädde. Jag gräddade min kaka i 20 min - men ta 15 min istället, så den blir lite kladdigare.
 
 
200 gram äkta smör
2 st ägg
3 dl socker
1 dl kakao
2 dl mjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
toppingen:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk ljus sirap
100 gram mörk choklad
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda dom torra ingredienserna och vänd ner i smeten. VISPA EJ! Häll sedan i smöret och blanda försiktigt. Häll smeten i en form som är 35*25 cm (eller som jag, i en rund form med avtagbar kant!). Sätt in formen i ugnen i ca 15 min. Låt kakan svalna något medan du gör kolan.
 
 
Koka upp grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka tills smeten tjocknar något. Rör om hela tiden. Ta bort kastrullen från plattan och bryt ner chokladen. Rör om tills det har blivit en smidig smet. Låt svalna så toppingen blir lite tjockare, innan du breder ut den på kakan. Ställ kakan kallt, gärna över natten.
 
 
Sååå gott!
 
 
Nu ska jag lägga in lite sill, tänkte faktiskt ge mig på att göra en currysill! ;)
 
Mamma

Den ser jätte god ut! Hur mkt ska vi äta? Eller vi får inte smaka? Egen sill låter väldigt trevligt!

Bland bakverk och kastruller

God jul och ha en mysig jul!