Laxpaj med spenat

En riktigt god och matig paj med varmrökt lax, spenat och västerbottenost. Passar väldigt bra till kräftskivan eller att bara äta den som den är. Servera den med romsås eller bara en klick creme fraiche och lite räkor. Muuuums, säger jag bara! Testa, testa. Recept från Matplatsen.
 
 
Pajskalet
4 dl mjöl
50 gram smör
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
 
Fyllning
250 gram varmrökt lax
100-150 gram färsk spenat
1 st gul lök
150 gram (en påse) västerbottenost
3 dl creme fraiche
3 st ägg
salt och peppar
 
Blanda alla ingredienser till pajskalet och arbeta till en smidig deg. (Behöver ej förgräddas!). Fräs spenaten hastigt i smör. Dela laxen i bitar och hacka löken fint. Strö spenat, lax och lök i pajskalet.
 
 
Blanda ägg, creme fraiche och osten i en skål, salta och peppra och häll sedan över det andra. Skaka formen lite så äggsmeten fördelar sig över laxen.
 
 
Ställ in i ugnen i 200 grader i cirka 30-40 min. Servera pajen ljummen med en klick creme fraiche eller romsås och lite handskalade räkor.
 
 
Nu testar ni denna! Om man vill kan man ha räkor i istället, dock blir det inte lika mycket smak som när man änvänder sig av lax. Men gott blir det.
 
Nu ska jag sätta mig ner och planera veckans middagar. Om det är någon som sitter inne med ett gott och bra recept, får ni gärna skriva det i kommentarerna. ;) Ibland står det still i skallen på mig, så lite tips är alltid kul.
 
 
Lycka till.
Nickan

Gör grekiskt! Typ souvlaki!

Mamma

Falukorv och potatismos! Fråga din far! Han är kanon på det! : )