Kalops

För första gången i mitt liv har jag gjort en uuunderbart god kalops till middag! Blev mycket bättre och godare än vad jag trodde att den skulle bli. Tror man ska ha lite tur med köttet man köper, och det hade jag, för det blev väldigt mört och saftigt. Sen beror det ju så klart på hur länge köttet får koka. Jag kokade det i 2,5 timme och det blev perfekt - och ännu godare blev det när vi satt i kvällssolen på balkongen och åt det. ;)
 

700 g högrev
9 dl vatten
20-30 kryddpepparkorn
4 lagerblad
1,5 tsk salt
3 morötter
2 st gula lökar
3 msk vetemjöl
3 dl mjölk
soja

Skär köttet i 3x3 cm stora bitar. (Ta bort senor, men inte allt fett eftersom det mesta av detta smälter och ger god smak åt grytan) Bryn köttet i smör, salta och peppra med svartpeppar. Lägg över i en stekgryta efter hand som det brynts klart. Vispa ur stekpannan med lite vatten, häll skyn och 5-6 dl vatten i grytan, tillsätt kryddpeppar, lagerblad och salt. Koka på svag värme i 1,5 timme.

Skär löken i mindre klyftor och morötterna i 3 cm långa bitar, lägg i detta och häll på resten av vattnet. Koka i 30-45 minuter till tills köttet är mört.

Red av såsen genom att vispa ut mjölet i 1 dl av mjölken, häll i detta i grytan och tillsätt sedan resten av mjölken. Koka i 5 minuter. Smaka av med salt och kryddpeppar (krossa kornen i en mortel ifall det behövs mer krydda).

Mamma

Oj vad du kan Gittan! 20-30 kryddpepparkorn? Då får nog jag öka upp det lite....

Nathalie

Mmmm så gott! Riktigt härligt väder idag:) gör sig fint på er balkong!